Terapia logopedyczna

Terapia prowadzona przez dyplomowaną logopedę.

Terapia logopedyczna obejmuje oddziaływania korekcyjne w zakresie zaburzonych czynności mowy.

Cele terapii logopedycznej:

  • Doskonalenie procesu komunikacji.
  • Likwidowanie niekorzystnych przyczyn wpływających na rozwój mowy i artykulację dziecka.
  • Uświadomienie rodzicom/opiekunom rodzaju, stopnia nasilenia i najbardziej optymalną drogę (metodę)zmierzającą do usunięcia lub złagodzenia zaburzenia.
  • Dostarczanie prawidłowych wzorców.
  • Korekcja zaburzeń artykulacyjnych.
  • Terapia logopedyczna opiera się na zasadzie: systematyczności, stopniowania trudności, utrwalania i aktywnego udziału dziecka.

Ćwiczenia prowadzone na zajęciach obejmują:

  • Wzbogacenie słownictwa dziecka i rozwijanie mowy czynnej.
  • Wdrażanie do stosowania poprawnych form gramatycznych, umiejętności wypowiadania się i odpowiadania na pytania.
  • Rozwijanie wrażliwości słuchowej, słuchu fonematycznego.
  • Poprawienie umiejętności oddechowych, fonacyjnych i głosowych.
  • Usuwanie wadliwie realizowanych głosek i wytwarzanie prawidłowego ich brzmienia oraz utrwalanie i automatyzowanie ruchów narządów mowy podczas artykulacji nowo wyuczonych głosek.

Aby terapia logopedyczna przyniosła pozytywne efekty, konieczna jest współpraca logopedy i rodziców (opiekunów) dziecka. Rezultat terapii zależy w bardzo dużym stopniu od systematyczności ćwiczeń w domu.

Rozwijanie mowy przez zabawę:

Zabawa jest najbardziej efektywnym sposobem rozwijania komunikacji dziecka oraz terapii wad mowy. Uczy dzieci poprawnego porozumiewania się. Wspierając rozwój mowy dziecka stosuje się różne ćwiczenia m.in.:

Ćwiczenia oddechowe, które poprawiają wydolność oddechową i sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy.

Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp.

Propozycje ćwiczeń:

  • „Wąchanie kwiatów” – powoli wciąganie powietrza noskami, czynność powtarzamy kilkakrotnie, powietrze nosem i dmuchanie jak najdłużej na dmuchawiec lub latawce.
  • „Chłodzenie zupy” – ręce złożone na kształt głębokiego talerza, wciąganie powietrza noskami, a wydmuchiwanie buzią jak najdłużej
  • „Chuchanie na zamarznięta szybę” – wciąganie powietrza nosem a następnie chuchanie jak najdłużej tak, aby zaparowała.
  • „Chuchanie na zamarznięte ręce” – tak, aby poczuć na nich ciepło.
  • „Mecz ping – ponga” – siedzenie po przeciwnych stronach stolika i dmuchanie na piłeczkę tak aby nie spadła ze stolika
  • „Robienie kleksów z farby wodnej”- dmuchanie na nie przez słomkę z różną siłą i pod różnym kątem. Rozdmuchiwana farba przypomina barwne kwiaty.
  • „Dmuchanie na plastikowe mini zabawki na kółkach”- z taką siłą, aby mogły się przemieszczać.
  • „Trzymanie w dłoni małego kłębka wełny lub piórka”. Po głębokim wdechu nosem zdmuchiwanie ich.
  • „Dmuchanie na świecę”- w taki sposób, aby płomień wyginał się, ale nie zgasł.
  • „Puszczanie baniek mydlanych”- Zachęcanie do wykonania jak największej bańki mydlanej.
  • „Dmuchanie przez rurkę”- na lekkie przedmioty.
  • „Gotowanie wody” – dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie tak, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza na jej powierzchni.
Grunwaldzka 12, 63-100 Śrem
Zadzwoń61 283 62 56