PROGRAM EDUKACJI MATEMATYCZNEJ “SPRAWNA GŁÓWKA”

Cele szczegółowe programu wynikające z zadań i obszarów zawartych w podstawie programowej

  1. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i edukacji matematycznej.
  2. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności w toku podejmowanych działań z zakresu edukacji matematycznej.
  3. Nabywanie wiadomości i umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia szkolnej edukacji matematycznej.
  4. Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu, w tym znajomość cyfr od 0 do 9 oraz tworzenie z nich liczb od 0 do 10 i więcej,
  5. Stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych oraz budowaniu zainteresowań zagadnieniami z dziedziny matematyki w toku wspólnej i zgodnej zabawy a także w toku współzawodnictwa dzieci o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych.
  6. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami i zabawami o charakterze matematycznym, w tym także łagodnego znoszenia porażek.
  7. Stwarzanie sytuacji umożliwiających każdemu dziecku odniesienie sukcesu.
  8. Wspieranie harmonijnego i wszechstronnego rozwoju ucznia i ukazanie różnych sposobów spędzania czasu wolnego poprzez poznanie zasad i reguł różnych gier i zabaw.
  9. Motywowanie do poszukiwania odpowiedzi na nurtujące dziecko pytania, problemy.
  10. Stymulowanie twórczej aktywności matematycznej.

Treści programowe

„Sprawna główka” to program, który opiera się na założeniu nauki przez zabawę i działaniu za pomocą konkretów oraz ćwiczeń praktycznych. Treści programowe opracowano zgodnie ze wskazaniami podstawy programowej – obszar IV, punkty: 12, 13, 14, 15, 16, 17 oraz obszar I punkt 5, II punkt 8, III punkt 5, a także z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników oraz odwołują się do własnych propozycji i zostały ujęte w 11 zagadnieniach:

  1. Orientacja przestrzenna i położenie przedmiotów. Strona lewa i prawa.
  2. Rytmy i rytmiczność.
  3. Kształty i figury geometryczne.
  4. Nabywanie umiejętności konstrukcyjnych i manipulacyjnych. Rozpoznawanie modeli monet i banknotów o niskich nominałach.
  5. Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.
  6. Klasyfikowanie, systematyzowanie i zbiory.
  7. Nabywanie umiejętności określania i dokonywania pomiaru wielkości i ciężaru.
  8. Przyswajanie określeń czasu.
  9. Nabywanie umiejętności określania i dokonywania pomiarów długości, szerokości i wysokości.
  10. Kształtowanie umiejętności liczenia. Kardynalny i porządkowy aspekt liczby.
  11. Zajęcia dodatkowe Klub Sprawnej Główki – rozwijanie zamiłowania światem rozrywek umysłowych.

PROGRAM EDUKACJI ARTYSTYCZNO – JĘZYKOWEJ
W świecie sztuki i języków obcych

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

Cele dotyczące wspomagania aktywności artystycznej

  • słuchanie różnego rodzaju muzyki
  • śpiewanie poznanych piosenek
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych
  • swobodne wyrażanie siebie poprzez śpiew, taniec, grę na instrumentach perkusyjnych
  • dostrzeganie piękna w otaczającym świecie
  • wyrażanie własnej wrażliwości estetycznej poprzez wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami
  • rozumienie znaczenia literatury w życiu człowieka
  • oglądanie przedstawień teatralnych i filmów dla dzieci połączone z wyrażaniem własnych refleksji
  • czynne uczestniczenie w przygotowanych przedstawieniach teatralnych
  • podejmowanie działalności konstrukcyjnej
  • nabywanie umiejętności bezpiecznego korzystania z wybranych urządzeń technicznych
  • rozumienie znaczenia techniki w życiu człowieka
  • określanie własnych zainteresowań z określonej dziedziny sztuki
  • rozwijanie talentów artystycznych.

Cele dotyczące wspomagania aktywności językowej

  • słuchowe spostrzeganie różnego rodzaju dźwięków i ich określanie
  • umiejętne rozróżnianie dźwięków mowy ludzkiej
  • prawidłowe artykułowanie głosek
  • posługiwanie się wyrazistą mową
  • swobodne wyrażanie swoich myśli, potrzeb, stanów emocjonalnych w rozmowach z innymi osobami w codziennych sytuacjach
  • stopniowe nabywanie szerszego zasobu słownictwa
  • posługiwanie się poprawną polszczyzną
  • posługiwanie się pozawerbalnymi sposobami komunikacji
  • wykorzystywanie mowy do osiągnięcia coraz większej samodzielności i niezależności
  • zainteresowanie korzystaniem z książek dla dzieci
  • poznawanie literatury dziecięcej
  • wzrokowe spostrzeganie elementów z otoczenia (jako czynnik warunkujący nabycie umiejętności czytania)
  • rozumienie znaczenia symboli graficznych
  • zainteresowanie umiejętnością czytania i pisania
  • rozwijanie umiejętności czytania
  • przygotowanie do nabywania umiejętności pisania
  • przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
  • przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej, etnicznej lub językiem regionalnym.

Dla osiągnięcia celów edukacyjnych, wspomagających rozwój artystyczno – językowy, należy wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach

  • 12. I FIZYCZNYM
  • 13. II EMOCJNALNYM
  • 14. III SPOŁWECZNYM
  • 15. IV POZNAWCZYM

PROGRAM EDUKACJI PRZYRODNICZEJ “PRZYRODNIK – ODKRYWCA”

Treści programowe zawarte w programie zgodne są z nową podstawa programową. Obejmują następujące obszary: emocjonalny, społeczny, poznawczy.

Cele programu

  • Rozbudzenie potrzeby poznawania istoty obserwowanych zjawisk
  • Kształtowanie u dzieci postawy badawczej wobec świata , życia i ludzi
  • Dostarczanie podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach, zjawiskach występujących w najbliższym otoczeniu
  • Dbanie o zdrowie własne i innych , zapewnienie bezpośredniego lub pośredniego kontaktu z obiektami i zjawiskami przyrodniczymi
  • Umożliwia poznanie związków przyczynowo- skutkowych zachodzących w procesach przyrodniczych
  • Ukształtowanie umiejętności segregowania i wtórnego wykorzystywania niektórych odpadów
  • Stymulowanie rozwoju intelektualnego dziecka w oparciu o jego zainteresowania i możliwości

Cele szczegółowe

  • Wrażliwość na środowisko przyrodnicze
  • Dążność do kontaktu z nieskażonym środowiskiem przyrodniczym
  • Wyposażenie dzieci w wiedzę z zakresu różnorodnych zjawisk przyrody
  • Umiejętność spostrzegania i oceny piękna obiektów i zjawisk przyrodniczych
  • Umiejętność przekazywania przez dzieci nabytych wiadomości i wyrażania uczuć w różnorodnych formach ekspresji
  • Zdolność oceny niewłaściwego zachowania się wobec przyrody i sposobów reagowania na nie.
  • Właściwe zrozumienie , że przyroda jest dla człowieka użyteczna i należy ją szanować

Formy realizacji

  • Zabawa badawcza
  • Obserwacja
  • Wycieczka, spacer

Metody realizacji

  • Aktywne – samodzielne doświadczanie dzieci; zadania stawiane do wykonania;
  • Oglądowe- pokaz i obserwacja
  • Słowne- opis, rozmowa, opowiadanie

Ewaluacja osiągnięć dzieci

  • Ma potrzebę poznawania i zdobywania nowych informacji
  • Potrafi zadawać pytania dotyczące niezrozumiałych , nowych treści
  • Poprawnie nazywa obserwowane rzeczy i zjawiska
  • Zna różne metody obserwacji rzeczywistości
  • Gromadzi słownictwo wiążące się z określoną tematyką , rozszerza swój zasób słownictwa
  • Rozpoznaje zjawiska akustyczne
  • Dba o przyrodę- segregacja odpadów
  • Świadomie korzysta z dobroci przyrody

Zabawy badawcze

Ze względu na charakter działań proponuje ich przeprowadzanie w formie kółka zainteresowań dla chętnych dzieci we wszystkich grupach wiekowych. Prowadzenie zabaw może odbywać się dwa razy w miesiącu.

PROGRAM Z ZAKRESU EDUKACJI PLASTYCZNO – MANUALNEJ

Twórczość plastyczna, to jedna z ważniejszych form działalności dziecka. Jest próbą wychowania dziecka twórczego, obdarzonego wyobraźnią i inwencją, dostrzegającego piękno otaczającego je świata. Przez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy dziecko, jego emocje, rozwój intelektualny i zainteresowania. Ważne jest, aby zapewnić dziecku możliwość swobodnej i twórczej wypowiedzi oraz dużo swobody w rozwiązywaniu problemów, na które dziecko może natrafić. Taka swoboda działania, sprzyja aktywizowaniu myślenia , przyczynia się do rozwoju samodzielności i pomysłowości dziecka.

Cele programu

  • Wspieranie aktywności dziecka podnoszenie poziomu integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
  • Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
  • Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody i techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.

Zadania programu

  • obcowanie ze sztuką, przez oglądanie albumów reprodukcji oraz rzeźbę i sztukę ludową,
  • poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów kultywowanych w lokalnym środowisku – uczestniczenie w wybranych obrzędach,
  • gromadzenie i poszerzanie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych,
  • zachęcenie do eksperymentowania w zakresie łączenia technik i materiałów,
  • wyrażanie własnej wrażliwości estetycznej,
  • przełamywanie niechęci do podejmowania zadań plastycznych,
  • rozbudzanie wiary we własne możliwości twórcze i wyzwalanie radości z efektów własnej twórczości plastycznej.
  • wyrabianie umiejętności szybkiego rozpoznawania obrazów wzrokowych,
  • ćwiczenie pamięci wzrokowej, oraz orientacji w kierunkach (lewa – prawa, góra – dół),
  • angażowanie mięśni palców dłoni, stawu nadgarstka oraz zwalnianie napięcia mięśniowego i nacisku narzędzia pisarskiego,
  • usprawnianie palców oraz koordynację ruchów ręki ze wzrokiem, wyrabianie precyzji ruchów,
  • nazywanie barw i ich mieszanie,
  • tworzenie różnych kompozycji plastycznych,
  • uczestniczenie w warsztatach plastycznych, wystawach i spotkaniach z twórcami sztuki,
  • odtwarzanie z pamięci obrazów, układanie według wzoru lub bez kierowania się wzorem,
  • ćwiczenia i zabawy ułatwiające orientację w przestrzeni,
  • różnicowanie sygnałów słuchowych i wzrokowych,
  • ćwiczenia usprawniające ruch chwytny palców,
  • kształtowanie umiejętności kreślenia i odwzorowywania prostych znaków graficznych i litero podobnych,
  • ilustrowanie ruchami obu rąk i ruchami palców tekstów prostych wierszyków.

PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY PRZEDSZKOLA “POD WIERZBAMI”
Zadania do realizacji, założenia programu

Program obejmuje funkcjonowanie dziecka w grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:

  • samoobsługa i czynności higieniczne,
  • zabawy samorzutne,
  • zajęcia i zabawy zorganizowane,
  • spożywane posiłków,
  • spacery, wycieczki, zabawy na powietrzu.

Cele główne

  • Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne
  • Wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo

Cele szczegółowe

1. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych:

  • poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia fizycznego i psychicznego,
  • wdrażanie nawyków higienicznych, kulturalnych,
  • zapoznanie z podstawowymi zasadami zdrowego żywienia
  • usamodzielnianie dziecka,
  • eliminowanie zachowań agresywnych,
  • przestrzeganie kompromisu w zabawie,
  • przestrzeganie zasad savoir-vivre’u

2. Kształtowanie umiejętności społecznych, zgodne funkcjonowanie w grupie:

  • budowanie systemu wartości,
  • Wskazywanie dzieciom tego co dobre i złe
  • kształtowanie odporności emocjonalnych
  • rozpoznawanie i nazywane uczuć, emocji
  • radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach
  • radzenie sobie ze stresem i porażkami
  • podejmowanie prób kontrolowania swojego zachowania
  • nabywanie nawyków poprawnego stosowania zwrotów grzecznościowych
  • przestrzeganie umów i zasad
  • kształtowanie poprawnych relacji z dziećmi i dorosłymi
  • stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej, zgodnej zabawie
  • kształtowanie poczucia przynależności do grupy

3. Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć zorganizowanych:

  • nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczyciela
  • współdziałanie z rówieśnikami
  • zgodne współdziałanie w zespole i podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji
  • rozumienie konieczności szanowana działalności innych (nie przeszkadzanie innym)
  • uważne słuchanie
  • szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce
  • uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zajęciach, rozmowach

4. Kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowania przy stole:

  • przezwyciężania niechęci do nieznanych potraw,
  • zachowanie prawidłowej postawy przy stole,
  • prawidłowe posługiwanie się sztućcami,
  • stosowanie zasady kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków,
  • wdrażanie nawyków spożywania zdrowej żywności
  • wdrażanie umiejętności dostrzegania różnicy między pożywieniem, lekami i trucizną.

5. Przestrzeganie określonych zasad dotyczących bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu (w sali, w łazience, podczas zajęć itp.)

  • przestrzega zasady dotyczące niebezpiecznych zabaw (zapałkami i innymi niebezpiecznymi przedmiotami, w niedozwolonych miejscach)
  • przestrzega zakazu samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci
  • zna zasady zapobiegania chorobom

6. Przestrzeganie umów dotyczących zachowań poza budynkiem przedszkolnym:

  • przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszani się po drogach,
  • nie oddalanie się od grupy, rodziców,
  • reagowanie na sygnał nauczyciela,
  • nauka bezpiecznych relacji w stosunku do nieznanych osób,
  • unikanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu-zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania i urządzeń rekreacyjnych,
  • przestrzeganie zakazu zrywania nieznanych roślin i grzybów
  • właściwe zachowanie podczas korzystania ze środków transportu.

7. Kształtowanie podstawowych umiejętności osobistych i społecznych, dziecko:

  • wdrażania dzieci do zwracania się o pomoc do osób dorosłych w chwilach konfliktowych
  • zapobieganie wypadkom i urazom
  • radzenie sobie ze stresem
  • wzajemna pomoc koleżeńska
  • ochrona dzieci przed niebezpiecznymi osobami dorosłymi