PROGRAM EDUKACJI MATEMATYCZNEJ “SPRAWNA GŁÓWKA”
Cele szczegółowe programu wynikające z zadań i obszarów zawartych w podstawie programowej
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i edukacji matematycznej.
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności w toku podejmowanych działań z zakresu edukacji matematycznej.
- Nabywanie wiadomości i umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia szkolnej edukacji matematycznej.
- Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu, w tym znajomość cyfr od 0 do 9 oraz tworzenie z nich liczb od 0 do 10 i więcej,
- Stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych oraz budowaniu zainteresowań zagadnieniami z dziedziny matematyki w toku wspólnej i zgodnej zabawy a także w toku współzawodnictwa dzieci o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych.
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami i zabawami o charakterze matematycznym, w tym także łagodnego znoszenia porażek.
- Stwarzanie sytuacji umożliwiających każdemu dziecku odniesienie sukcesu.
- Wspieranie harmonijnego i wszechstronnego rozwoju ucznia i ukazanie różnych sposobów spędzania czasu wolnego poprzez poznanie zasad i reguł różnych gier i zabaw.
- Motywowanie do poszukiwania odpowiedzi na nurtujące dziecko pytania, problemy.
- Stymulowanie twórczej aktywności matematycznej.
Treści programowe
„Sprawna główka” to program, który opiera się na założeniu nauki przez zabawę i działaniu za pomocą konkretów oraz ćwiczeń praktycznych. Treści programowe opracowano zgodnie ze wskazaniami podstawy programowej – obszar IV, punkty: 12, 13, 14, 15, 16, 17 oraz obszar I punkt 5, II punkt 8, III punkt 5, a także z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników oraz odwołują się do własnych propozycji i zostały ujęte w 11 zagadnieniach:
- Orientacja przestrzenna i położenie przedmiotów. Strona lewa i prawa.
- Rytmy i rytmiczność.
- Kształty i figury geometryczne.
- Nabywanie umiejętności konstrukcyjnych i manipulacyjnych. Rozpoznawanie modeli monet i banknotów o niskich nominałach.
- Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.
- Klasyfikowanie, systematyzowanie i zbiory.
- Nabywanie umiejętności określania i dokonywania pomiaru wielkości i ciężaru.
- Przyswajanie określeń czasu.
- Nabywanie umiejętności określania i dokonywania pomiarów długości, szerokości i wysokości.
- Kształtowanie umiejętności liczenia. Kardynalny i porządkowy aspekt liczby.
- Zajęcia dodatkowe Klub Sprawnej Główki – rozwijanie zamiłowania światem rozrywek umysłowych.
PROGRAM EDUKACJI ARTYSTYCZNO – JĘZYKOWEJ
W świecie sztuki i języków obcych
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Cele dotyczące wspomagania aktywności artystycznej
- słuchanie różnego rodzaju muzyki
- śpiewanie poznanych piosenek
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych
- swobodne wyrażanie siebie poprzez śpiew, taniec, grę na instrumentach perkusyjnych
- dostrzeganie piękna w otaczającym świecie
- wyrażanie własnej wrażliwości estetycznej poprzez wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami
- rozumienie znaczenia literatury w życiu człowieka
- oglądanie przedstawień teatralnych i filmów dla dzieci połączone z wyrażaniem własnych refleksji
- czynne uczestniczenie w przygotowanych przedstawieniach teatralnych
- podejmowanie działalności konstrukcyjnej
- nabywanie umiejętności bezpiecznego korzystania z wybranych urządzeń technicznych
- rozumienie znaczenia techniki w życiu człowieka
- określanie własnych zainteresowań z określonej dziedziny sztuki
- rozwijanie talentów artystycznych.
Cele dotyczące wspomagania aktywności językowej
- słuchowe spostrzeganie różnego rodzaju dźwięków i ich określanie
- umiejętne rozróżnianie dźwięków mowy ludzkiej
- prawidłowe artykułowanie głosek
- posługiwanie się wyrazistą mową
- swobodne wyrażanie swoich myśli, potrzeb, stanów emocjonalnych w rozmowach z innymi osobami w codziennych sytuacjach
- stopniowe nabywanie szerszego zasobu słownictwa
- posługiwanie się poprawną polszczyzną
- posługiwanie się pozawerbalnymi sposobami komunikacji
- wykorzystywanie mowy do osiągnięcia coraz większej samodzielności i niezależności
- zainteresowanie korzystaniem z książek dla dzieci
- poznawanie literatury dziecięcej
- wzrokowe spostrzeganie elementów z otoczenia (jako czynnik warunkujący nabycie umiejętności czytania)
- rozumienie znaczenia symboli graficznych
- zainteresowanie umiejętnością czytania i pisania
- rozwijanie umiejętności czytania
- przygotowanie do nabywania umiejętności pisania
- przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
- przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej, etnicznej lub językiem regionalnym.
Dla osiągnięcia celów edukacyjnych, wspomagających rozwój artystyczno – językowy, należy wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach
- 12. I FIZYCZNYM
- 13. II EMOCJNALNYM
- 14. III SPOŁWECZNYM
- 15. IV POZNAWCZYM
PROGRAM EDUKACJI PRZYRODNICZEJ “PRZYRODNIK – ODKRYWCA”
Treści programowe zawarte w programie zgodne są z nową podstawa programową. Obejmują następujące obszary: emocjonalny, społeczny, poznawczy.
Cele programu
- Rozbudzenie potrzeby poznawania istoty obserwowanych zjawisk
- Kształtowanie u dzieci postawy badawczej wobec świata , życia i ludzi
- Dostarczanie podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach, zjawiskach występujących w najbliższym otoczeniu
- Dbanie o zdrowie własne i innych , zapewnienie bezpośredniego lub pośredniego kontaktu z obiektami i zjawiskami przyrodniczymi
- Umożliwia poznanie związków przyczynowo- skutkowych zachodzących w procesach przyrodniczych
- Ukształtowanie umiejętności segregowania i wtórnego wykorzystywania niektórych odpadów
- Stymulowanie rozwoju intelektualnego dziecka w oparciu o jego zainteresowania i możliwości
Cele szczegółowe
- Wrażliwość na środowisko przyrodnicze
- Dążność do kontaktu z nieskażonym środowiskiem przyrodniczym
- Wyposażenie dzieci w wiedzę z zakresu różnorodnych zjawisk przyrody
- Umiejętność spostrzegania i oceny piękna obiektów i zjawisk przyrodniczych
- Umiejętność przekazywania przez dzieci nabytych wiadomości i wyrażania uczuć w różnorodnych formach ekspresji
- Zdolność oceny niewłaściwego zachowania się wobec przyrody i sposobów reagowania na nie.
- Właściwe zrozumienie , że przyroda jest dla człowieka użyteczna i należy ją szanować
Formy realizacji
- Zabawa badawcza
- Obserwacja
- Wycieczka, spacer
Metody realizacji
- Aktywne – samodzielne doświadczanie dzieci; zadania stawiane do wykonania;
- Oglądowe- pokaz i obserwacja
- Słowne- opis, rozmowa, opowiadanie
Ewaluacja osiągnięć dzieci
- Ma potrzebę poznawania i zdobywania nowych informacji
- Potrafi zadawać pytania dotyczące niezrozumiałych , nowych treści
- Poprawnie nazywa obserwowane rzeczy i zjawiska
- Zna różne metody obserwacji rzeczywistości
- Gromadzi słownictwo wiążące się z określoną tematyką , rozszerza swój zasób słownictwa
- Rozpoznaje zjawiska akustyczne
- Dba o przyrodę- segregacja odpadów
- Świadomie korzysta z dobroci przyrody
Zabawy badawcze
Ze względu na charakter działań proponuje ich przeprowadzanie w formie kółka zainteresowań dla chętnych dzieci we wszystkich grupach wiekowych. Prowadzenie zabaw może odbywać się dwa razy w miesiącu.
PROGRAM Z ZAKRESU EDUKACJI PLASTYCZNO – MANUALNEJ
Twórczość plastyczna, to jedna z ważniejszych form działalności dziecka. Jest próbą wychowania dziecka twórczego, obdarzonego wyobraźnią i inwencją, dostrzegającego piękno otaczającego je świata. Przez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy dziecko, jego emocje, rozwój intelektualny i zainteresowania. Ważne jest, aby zapewnić dziecku możliwość swobodnej i twórczej wypowiedzi oraz dużo swobody w rozwiązywaniu problemów, na które dziecko może natrafić. Taka swoboda działania, sprzyja aktywizowaniu myślenia , przyczynia się do rozwoju samodzielności i pomysłowości dziecka.
Cele programu
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszenie poziomu integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody i techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
Zadania programu
- obcowanie ze sztuką, przez oglądanie albumów reprodukcji oraz rzeźbę i sztukę ludową,
- poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów kultywowanych w lokalnym środowisku – uczestniczenie w wybranych obrzędach,
- gromadzenie i poszerzanie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych,
- zachęcenie do eksperymentowania w zakresie łączenia technik i materiałów,
- wyrażanie własnej wrażliwości estetycznej,
- przełamywanie niechęci do podejmowania zadań plastycznych,
- rozbudzanie wiary we własne możliwości twórcze i wyzwalanie radości z efektów własnej twórczości plastycznej.
- wyrabianie umiejętności szybkiego rozpoznawania obrazów wzrokowych,
- ćwiczenie pamięci wzrokowej, oraz orientacji w kierunkach (lewa – prawa, góra – dół),
- angażowanie mięśni palców dłoni, stawu nadgarstka oraz zwalnianie napięcia mięśniowego i nacisku narzędzia pisarskiego,
- usprawnianie palców oraz koordynację ruchów ręki ze wzrokiem, wyrabianie precyzji ruchów,
- nazywanie barw i ich mieszanie,
- tworzenie różnych kompozycji plastycznych,
- uczestniczenie w warsztatach plastycznych, wystawach i spotkaniach z twórcami sztuki,
- odtwarzanie z pamięci obrazów, układanie według wzoru lub bez kierowania się wzorem,
- ćwiczenia i zabawy ułatwiające orientację w przestrzeni,
- różnicowanie sygnałów słuchowych i wzrokowych,
- ćwiczenia usprawniające ruch chwytny palców,
- kształtowanie umiejętności kreślenia i odwzorowywania prostych znaków graficznych i litero podobnych,
- ilustrowanie ruchami obu rąk i ruchami palców tekstów prostych wierszyków.
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY PRZEDSZKOLA “POD WIERZBAMI”
Zadania do realizacji, założenia programu
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka w grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
- samoobsługa i czynności higieniczne,
- zabawy samorzutne,
- zajęcia i zabawy zorganizowane,
- spożywane posiłków,
- spacery, wycieczki, zabawy na powietrzu.
Cele główne
- Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne
- Wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo
Cele szczegółowe
1. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych:
- poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia fizycznego i psychicznego,
- wdrażanie nawyków higienicznych, kulturalnych,
- zapoznanie z podstawowymi zasadami zdrowego żywienia
- usamodzielnianie dziecka,
- eliminowanie zachowań agresywnych,
- przestrzeganie kompromisu w zabawie,
- przestrzeganie zasad savoir-vivre’u
2. Kształtowanie umiejętności społecznych, zgodne funkcjonowanie w grupie:
- budowanie systemu wartości,
- Wskazywanie dzieciom tego co dobre i złe
- kształtowanie odporności emocjonalnych
- rozpoznawanie i nazywane uczuć, emocji
- radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach
- radzenie sobie ze stresem i porażkami
- podejmowanie prób kontrolowania swojego zachowania
- nabywanie nawyków poprawnego stosowania zwrotów grzecznościowych
- przestrzeganie umów i zasad
- kształtowanie poprawnych relacji z dziećmi i dorosłymi
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej, zgodnej zabawie
- kształtowanie poczucia przynależności do grupy
3. Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć zorganizowanych:
- nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczyciela
- współdziałanie z rówieśnikami
- zgodne współdziałanie w zespole i podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji
- rozumienie konieczności szanowana działalności innych (nie przeszkadzanie innym)
- uważne słuchanie
- szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce
- uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zajęciach, rozmowach
4. Kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowania przy stole:
- przezwyciężania niechęci do nieznanych potraw,
- zachowanie prawidłowej postawy przy stole,
- prawidłowe posługiwanie się sztućcami,
- stosowanie zasady kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków,
- wdrażanie nawyków spożywania zdrowej żywności
- wdrażanie umiejętności dostrzegania różnicy między pożywieniem, lekami i trucizną.
5. Przestrzeganie określonych zasad dotyczących bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu (w sali, w łazience, podczas zajęć itp.)
- przestrzega zasady dotyczące niebezpiecznych zabaw (zapałkami i innymi niebezpiecznymi przedmiotami, w niedozwolonych miejscach)
- przestrzega zakazu samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci
- zna zasady zapobiegania chorobom
6. Przestrzeganie umów dotyczących zachowań poza budynkiem przedszkolnym:
- przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszani się po drogach,
- nie oddalanie się od grupy, rodziców,
- reagowanie na sygnał nauczyciela,
- nauka bezpiecznych relacji w stosunku do nieznanych osób,
- unikanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu-zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania i urządzeń rekreacyjnych,
- przestrzeganie zakazu zrywania nieznanych roślin i grzybów
- właściwe zachowanie podczas korzystania ze środków transportu.
7. Kształtowanie podstawowych umiejętności osobistych i społecznych, dziecko:
- wdrażania dzieci do zwracania się o pomoc do osób dorosłych w chwilach konfliktowych
- zapobieganie wypadkom i urazom
- radzenie sobie ze stresem
- wzajemna pomoc koleżeńska
- ochrona dzieci przed niebezpiecznymi osobami dorosłymi