Propozycje zabaw na III tydzień maja pt., „Majowa łąka”, dla grupy „Kotki”.

Kochane „Kotki”, w tym tygodniu proponuję Wam zagadnienia dotyczące Wiosennej majowej łąki. Oto kilka zabaw i zadań, dzięki którym poszerzycie swoje wiadomości dotyczące majowej łąki i jej mieszkańców. Wykonując proponowane zadania i karty pracy udoskonalicie swoje umiejętności słuchowe, manualne, grafomotoryczne oraz wokalne.

Miłej zabawy 

  • Wprowadzenie w tematykę zajęć. Oglądanie filmu edukacyjnego pt., :

Wędrówki Skrzata Borówki – odc. 3 – Łąka

  • Zabawa ruchowa Ślimak.

Dzieci recytują rymowankę i rysują za Rodzicem spiralną skorupę ślimaka palcem wskazującym, np. na dywanie, w powietrzu, na plecach kolegi (koleżanki). Podczas ćwiczeń wypowiadają rymowankę.

  • Ślimak, ślimak, wystaw rogi,

dam ci sera na pierogi.

Jak nie sera, to kapusty

od kapusty będziesz tłusty.

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt., „Łąka”, (ilustracje do opowiadania w załączniku).
  • Rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy. – Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek. – Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko. – A w gniazdku jajeczka – dodała Ada. – Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. – Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze! – A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej. – Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. – Czerwony. – I ma czarne kropeczki. – A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś. – Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. – Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. – O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele. – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie? – Pająk – powiedziała Zosia. – A ja myślę, że smok. Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. – To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.

Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji. R. zadaje pytania:

− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?

− Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?

− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?

− Gdzie mieszkają myszy polne?

  • Zagadki słuchowe „Mieszkańcy łąki”. Posłuchaj i zgadnij (nagranie CD w załączniku).
  • Zabawa badawcza Tęczowe butelki.

7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy), latarki.

Dzieci wspólnie z Rodzicem napełniają butelki wodą. Określają, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewają wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcają butelki i przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciskają farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodają niewielkie ilości farb, zakręcają butelki i potrząsają nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładają latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę. Wniosek: im więcej farby dodają dzieci, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę. Na koniec Rodzic mocno zakręca butelki i zabezpiecza je taśmą przezroczystą.

  • Policz mieszkańców łąki, a następnie pokoloruj najmniejszego i największego z nich. Karta pracy, (załącznik).
  • Ćwiczenia oddechowe Spokojnie oddychamy na łące. Mała (lekka) książka dla każdego dziecka.

Rodzic prosi dziecko, aby położyło się na plecach i wyobraziło sobie, że znajduje się na łące. Rodzic proponuje dziecku, że nauczy się  spokojnie oddychać. Rodzic kładzie na brzuchu dziecka książkę i określa prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem – wydech ustami.

  • Podziel nazwy zwierząt na sylaby, (Ilustracje mieszkańców łąki w załączniku).

Rodzic wspólnie z dzieckiem dzieli rytmicznie (na sylaby), każdą nazwę mieszkańca łąki. Dziecko wypowiada się Ana temat wyglądu zwierząt.

  • Biedronka – karta pracy, (sylweta Biedronki w załączniku).

Obrazek biedronki, rysunek biedronki bez kropek, wycięte z kolorowego papieru 7 kropek. Rodzic pokazuje dzieciom obrazek biedronki z 2 oraz z 7 kropkami (układa kropki na Biedronce). Informuje dzieci, że w naszym kraju występują biedronki z 2 i 7 kropkami. Następnie pyta: Jaka jest biedronka?, Jak wygląda? Dziecko opisuje jej wygląd, swoje skojarzenia itp. Po przyklejeniu wszystkich kropek dzieci wspólnie z Rodzicem liczą kropki na biedronce. Na zakończenie przyklejają na Biedronce kropki 2, 7, lub tyle kropek ile ma lat.

  • Ćwiczenia graficzne Sieć pajęcza.

Arkusz szarego papieru, czarny marker. N. rysuje na arkuszu szarego papieru przecinające się linie główne pajęczyny i zapoczątkowuje rysowanie linii poziomych pomiędzy nimi, które kończą rysować kolejne dzieci.

  • Zabawa dydaktyczna Policz, ile jest…

Koperty z liczmanami – sylwetami owadów, duża kostka do gry z oczkami – od 1 do 4 (lub do 5).

Dzieci otrzymują od N. koperty, w których są liczmany – sylwety owadów, podają ich nazwy. Następnie za pomocą wyliczanki N. wyznacza kolejne dzieci do rzucania kostką: Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba. Raz, dwa, trzy, rzucasz ty! Dzieci wyjmują z kopert tyle liczmanów, ile oczek jest wyrzucone na kostce. N. sprawdza poprawność wykonania zadania.

  • Zabawa dydaktyczna Rodzina pająków.

Talerzyki papierowe z różną liczbą kropek (po 4 lub 5) dla każdego dziecka, czarna farba, flamastry, mokre chusteczki. Dzieci odbijają na talerzykach papierowych kciuk zamoczony w farbie tyle razy, ile jest kropek. Po odbiciu kciuków wycierają ręce mokrymi chusteczkami. Następnie dorysowują flamastrami odnóża, czułki i oczy pająków, pamiętając, że pająki po każdej stronie mają cztery odnóża. Na talerzyku dorysowują pajęczynę.

  • Zabawa matematyczna Maki, kaczeńce, niezapominajki.

Liczmany – czerwone, żółte i niebieskie kwiatki wycięte z papieru kolorowego, obręcze w tych kolorach (w domu mogą to być szaliki). Rodzic rozsypuje kolorowe kwiaty na dywanie – łące. Dziecko postępuje zgodnie z poleceniami Rodzica:

• segregują kwiaty ze względu na kolor, wkładają do właściwych obręczy,

• układają rytm z kwiatów rozpoczęty przez Rodzica: czerwony, żółty, niebieski, czerwony, żółty…

• układają dowolne rytmy.

  • Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 30 (do wykorzystania w 3. tygodniu maja). Chusteczki szyfonowe.

• Ćwiczenie z elementem rzutu i łapania. Dzieci dłońmi ściskają mocno chusteczki, a następnie wyrzucają je w górę jak najwyżej i łapią.

• Ćwiczenie z krążeniem ramion. Dzieci stoją w rozkroku, plecy mają proste – łopatki ściągnięte. Trzymając chusteczkę w prawej dłoni, zataczają wyprostowaną ręką duże koło. Następnie przekładają chusteczkę do lewej dłoni i powtarzają ćwiczenie.

• Ćwiczenie z elementem skłonu. Dzieci chwytają chusteczki oburącz, unoszą je wysoko nad głową, wykonują skłony do boków, i przodem, do podłogi.

• Ćwiczenie z elementem wymachu rękami. Dzieci prawą ręką trzymają chusteczki, lewą opierają na biodrze, plecy mają proste. Następnie wykonują duży wymach ręką, trzymają chusteczki. Po kilku powtórzeniach, następuje zmiana ręki trzymającej chusteczki.

• Ćwiczenia z elementem przeskoku. Dzieci kładą chusteczki na podłodze i przeskakują przez nie obunóż: raz z jednej, raz z drugiej strony.

• Ćwiczenia rozciągające mięśnie klatki piersiowej. Dzieci siedzą (siad ugięty), plecy mają wyprostowane. Jedną rękę mają wyciągniętą w górę, w skos, drugą rękę – w dół, w skos. W pierwszej ręce trzymają chusteczki. Składają ręce na wysokości klatki piersiowej, gdzie następuje przekazanie chusteczek.

• Ćwiczenia wzmacniające mięśnie kręgosłupa. Dzieci leżą na brzuchu, nogi mają wyprostowane i złączone, głowę uniesioną, w rękach wyciągniętych do przodu trzymają chusteczki. Starają się chwilę wytrzymać w tej pozycji, a następnie odpoczywają.

• Ćwiczenie stóp. Dzieci stoją, przed nimi leżą chusteczki. Starają się złapać chusteczki palcami stopy (naprzemiennie) i podrzucić do góry.

• Ćwiczenie mięśni nóg. Dzieci wysoko unoszą kolana i starają się  przełożyć chusteczkę raz pod prawym, raz pod lewym kolanem.

  • Praca plastyczna Owady na łące.  

Plastelina lub glina, zielona krepina, nożyczki, tektura lub sztywny karton. Dzieci wyrabiają plastelinę w dłoniach, nadając jej plastyczną formę. Wykonują podobiznę owada mieszkającego na łące: motyla, pszczołę, osę, mrówkę, bąka, żuka, muchę. Wykonują wspólną makietę łąki – nacinają zieloną krepinę, umieszczają  na niej swoje prace.

  • Piosenka pt., „Mała Biedroneczka”. Posłuchaj i utrwalaj słowa piosenki. (piosenka w załączniku).
  1. Mała biedroneczka siedem kropek miała,

na łące zielonej wesoło fruwała.

Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę.

„Uratuję cię, biedronko,

a ty mi coś przynieś”.

Ref.: Biedroneczko, leć do nieba,

przynieś mi kawałek chleba….

  1. Mała biedroneczka siedem kropek miała,

na łące zielonej wesoło fruwała.

Złapał ją wróbelek, niesie tę kruszynę.

„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.

Ref.: Biedroneczko, leć…

  1. Mała biedroneczka siedem kropek miała,

na łące zielonej wesoło fruwała.

Złapała ją żaba i po wodzie płynie.

„Uratuję cię, biedronko,

a ty mi coś przynieś”.

Ref.: Biedroneczko, leć…

• Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Gdzie latała mała biedronka?

− Ile kropek miała mała biedroneczka?

− Jakie zwierzęta spotkała na łące?

− Co powiedziało jej każde zwierzątko?

Miłej zabawy

Pozdrawiamy p. Aga i p. Asia

Źródło:

Karty pracy:

www.janauczycielka.com

Https://panimonia.pl

Film edukacyjny:

Odkrywam świat Moje ćwiczenia Wyd. PWN

Piosenka, odgłosy zwierząt pochodzą z:

Płyta Olek i Ada cz.2 Wyd. Mac Edukacja

Przewodnik Metodyczny Wyd. Mac Edukacja cz.4

Książka Olek i Ada Wyd. Mac Edukacja

Załączniki:

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email