Gimnastyka korekcyjna

Zajęcia w grupach starszych prowadzone przez fizjoterapeutę w sali gimnastycznej.

Jednym z podstawowych elementów wpływających na zdrowy i harmonijny rozwój dziecka jest prawidłowa postawa ciała.
Wiek przedszkolny uważany jest za okres krytyczny dla kształtowania postawy, ponieważ w okresie tym występują rożnego rodzaju nieprawidłowości postawy ciała, które rozwijają się i przekształcają w wady wymagające wielu starań w celu ich zahamowania lub usunięcia.

Najwięcej przypadków wad postawy zaczyna uwidaczniać się już około 5 roku życia, a najczęstszą wadą jest płaskostopie. Gimnastyka korekcyjna jest skierowana głównie do dzieci młodszych, często nie wymagających jeszcze postępowania rehabilitacyjnego, są to dzieci przedszkolne, u których wady postawy są wynikiem słabego umięśnienia lub nieprawidłowego nawyku utrzymania postawy ciała.

Podczas zajęć dzieci podnoszą ogólną sprawność fizyczną, rozwijają koordynację ruchową i usprawniają motorykę. Zajęcia z elementami gimnastyki korekcyjnej prowadzone są w formie kreatywnych zabaw ruchowych oraz ćwiczeń z wykorzystaniem przyborów i przyrządów (woreczki, szarfy, laski, piłki), jak również zawodów i gier sportowych. Poziom ćwiczeń dostosowywany jest do indywidualnych możliwości dzieci.

Ponadto dysponujemy specjalistycznym sprzętem do tego rodzaju ćwiczeń (ławeczki, drabinki, równoważnie, platformy na kółkach itp.).

Celem zajęć z elementami gimnastyki korekcyjnej jest przede wszystkim:

wyrabianie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała,
korekcja istniejących i przeciwdziałanie powstawaniu wad postawy,
wytwarzanie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowego- więzadłowej kręgosłupa,
rozciąganie mięśni nadmiernie napiętych i/lub przykurczonych,
wzmacnianie mięśni rozciągniętych i osłabionych,
wyrabianie odruchu prawidłowego ustawienie stóp i nawyku prawidłowego chodu
uaktywnienie układów: narządów ruchu, oddechowego i krążenia
wyrobienie nawyku prawidłowego wykonywania ćwiczeń oddechowych służących poprawie ruchomości i kształtu klatki piersiowej oraz poprawieniu wydolności oddechowej
Aby zapobiec wadom postawy należy:

ograniczyć siedzący tryb życia, zwiększyć ogólną aktywność ruchową z uwzględnieniem wzmacniania mięśni grzbietu i brzucha oraz dobór ćwiczeń mających na celu kształtowanie prawidłowych krzywizn kręgosłupa,
wyrobić nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała we wszystkich czynnościach życia,
dostosować sprzęty domowe do potrzeb i możliwości fizjologicznych kręgosłupa,
W odniesieniu do dzieci przedszkolnych (5-6 letnich) zapobiegając wadom postawy należy:

zabezpieczyć odpowiednią dawkę snu-około 9 h na dobę, dziecko powinno mieć własne łóżko z twardym, nie uginającym się materacem i małą poduszką, której grubość winna wypełnić przestrzeń zawartą między barkiem a uchem w pozycji leżącej na boku,
prowadzić ćwiczenia wraz z całą rodziną, najlepiej na świeżym powietrzu
charakterze biegów, podskoków oraz ćwiczenia w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała, odpoczynek dziecka powinien być czynny (minimum 2 h),
podczas pracy dziecka przy stoliku należy zwrócić uwagę na to, aby światło padało z lewej strony nie rażąc oczu, wysokość krzesła odpowiadała długości podudzi, wymodelowane oparcie podpierało odcinek lędźwiowo-piersiowy kręgosłupa tak, aby dziecko przy siedzeniu opierając się przedramionami o blat stołu miało wyprostowany kręgosłup i barki ustawione poziomo,
odżywianie powinno być pełnowartościowe wg ogólnie przyjętych zasad,
w przypadku nadwagi, która jest często przyczyną wad postawy należy zastosować dietę odchudzającą.
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA, KTÓRE MOŻNA WYKONAĆ W DOMU:

Ćwiczenia na wzmacnianie mięśni wysklepiające stopę:

Pozycja: siad ugięty, dłonie oparte na podłodze z tyłu, stopy zgięte podeszwowo, palce stóp oparte o podłogę, pięty uniesione nad podłogą. Ruch: zataczanie palcami stóp kół po podłodze.
Pozycja: siad ugięty podparty, podeszwy stop skierowane do siebie. Ruch: klaskanie stopami.
Pozycja: leżenie tyłem, ręce wzdłuż tułowia, nogi ugięte w kolanach oparte o ścianę. Ruch: „gąsienica” pionowo w górę po ścianie
Pozycja: siad na krześle, przed krzesłem na podłodze leży piłka, paluchy stóp przyciśnięte z boku do piłki. ruch: uniesienie piłki nad podłogę.
Pozycja: postawa zasadnicza. Ruch: marsz z ołówkami trzymanymi palcami stóp.
Pozycja: postawa zasadnicza. Ruch: wspięcie na palce– pięty- palce
Pozycja: siad na krześle, przed krzesłem leży chustka, palce stóp trzymają chustę. Ruch: naprzemienne unoszenie stopami chustki.
Ćwiczenia na elongację kręgosłupa

Pozycja: leżnie przodem, ręce wyprostowane i wyciągnięte w przód, pod brzuchem w okolicach pępka zrolowany kocyk. Ruch: napinanie mięśni i rozciąganie sylwetki.
Pozycja: leżenie tyłem, nogi zgięte, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej, ręce w „skrzydełka”. Ruch: wyprost nóg w polanach.
Pozycja: leżenie przodem, dłonie pod brodą, czoło na podłodze, nogi wyprostowane. Ruch: unoszenie na przemian wyprostowanych nóg nad podłogę tzw. „nożyce”.
Pozycja: ukłon japoński. Ruch: napinanie mięśni i rozciąganie kręgosłupa, przesuwanie jak najdalej dłoni po podłożu nie odrywając pośladków od pięt.
Pozycja: leżenie przodem, ramiona w bok, czoło oparte na podłożu (wałek z kocyka pod brzuchem). Ruch: uniesienie tułowia, głowy i ramion w górę, uderzenie dwukrotnie dłońmi o podłoże z boku, przeniesienie ramion bokiem w górę i dwukrotne klaśnięcie dłońmi tuż nad podłożem

Grunwaldzka 12, 63-100 Śrem
Zadzwoń61 283 62 56